Fundamentalne zasady zdrowego żywienia

Do fundamentalnych zasad zdrowego odżywiania należy zaliczyć:

  • Spożywanie produktów zbożowych: chleba z mąki z pełnego przemiału, makaronów, ryżu, kasze. Wyroby te swoją wartość zawdzięczają temu, że w przeciwieństwie do produktów preparowanych nie są pozbawiane w procesie produkcji wartościowych składników. Zbożowe przetwory stanowią podstawowe źródło naszej energii Goszcząc na co dzień na naszych stołach dostarczają nam głównie skrobi, witamin z grupy B, składników mineralnych takich jak magnez, żelazo oraz błonnik ułatwiający trawienie.
  • Warzywa i owoce to przede wszystkim bogactwo witamin i składników mineralnych. Zalecana ilość owoców i warzyw w naszej codziennej diecie powinna wynosić ok. 0,5kg. Tylko one są naturalnym źródłem witamin, które pełnią funkcje zapobiegające powstawaniu miażdżycy i nowotworów. Jeszcze jedną przyczyną z powodu której zmuszeni jesteśmy każdego dnia spożywać produkty z tej grupy jest to, że nasz organizm nie potrafi magazynować tego co nam one dostarczają. Nie wolno jednak zapominać, o tym, że spożywanie owoców nie jest wcale bez karne. Posiadają one w sobie cukry proste, których nadmierna ilość zniweczy naszą walkę z kilogramami. Stąd też dietetycy zalecają spożywanie 4 porcji warzyw i 3 owoców.
  • Produkty mleczne i mięsne, zwłaszcza te pierwsze dostarczają pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka a także witaminy z grupy B, A, D3 oraz najważniejszego wapnia, który to bierze udział w budowaniu naszych kości i przeciwdziała demineralizacji zębów. Równie bogatym w białko pokarmem białka są ryby, mięso drobiu, sery i jajka. Różnią się one między sobą ilością tłuszczu, który w sobie zawierają, co podnosi poziom cholesterolu w naszej krwi i przyczynia się do powstawania miażdżycy. Wybierając mięso powinniśmy się kierować tym, aby zawierało jak najmniejszą ilość tego składnika. Warto pamiętać, że oprócz złych tłuszczy są i te dobre- wielonasycone kwasy tłuszczowe wspomagające pracę naszego układu krwionośnego oraz dbające o sprawność mózgu i układu nerwowego. Ich źródłem są min. ryby i oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia.
  • Unikajmy spożywania nadmiernej ilości słodyczy, które nie tylko zniweczą nasze wysiłki zmierzające do smukłej sylwetki, ale i przyczynią się do powstawania próchnicy na naszych zębach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.